Suriname Part IIIa (spoiler alert!!!1!) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carel Ruiter - WaarBenJij.nu Suriname Part IIIa (spoiler alert!!!1!) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carel Ruiter - WaarBenJij.nu

Suriname Part IIIa (spoiler alert!!!1!)

Door: Carel de parel

Blijf op de hoogte en volg Carel

28 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Beste mensen,

Ik hoop dat het openbaar vervoer in Nederland niet al te ontregeld is, met alle herfstblaadjes die weer neervallen. Zelf ga regelmatig op de fiets door Paramaribo, het zal geen verassing zijn maar dat is niet zo gewoon als in Nederland. Er zijn maar weinig fietspaden en van de fietspaden die er wel zijn, daar ontbreekt dan toch zeker de helft van de tegels en ligt de andere helft weggezakt. Ook de meeste auto's jakkeren lekker voorbij zonder al te veel rekening te houden met fiietsers.

´S avonds als er een keer buiten de deur wordt gegeten ga ik meestal samen met wat mensen met de taxi. Na het wachten op de taxi, arriveren we dan bij een fijne eetgelegenheid. Voor een leuk bedrag krijg je hier een heerlijke Europese of Surinaamse maaltijd voorgeschoteld. Wennen is het wel dat tegen de tijd dat er nog mensen bediend wordt de anderen al bijna klaar zijn met tafelen.
Deze week hebben we voor de verjaardag van een huisgenootje een kookcursus gevolg bij een ontzettend vriendelijke Surinaamse. Twee gerechten uit de sranang kukru, saoto soup en Pom, waarvan ik de recepten nog heb en graag een keer wil delen met jullie:)

Even geleden wilde de douche in huis ook niet meer uit. De doucheknop was vast komen te zitten en dus bleef het water maar stromen. Pas nadat de doucheruimte, gang en het toilet onder water stonden was de watertank leeg genoeg.

Wat betreft mijn stage is het ontzettend leuk werken bij het Notariaat. Ik verricht hier aardig wat werkzaamheden en het is afwisselend. Waar ik het eerst wel eens wat rustiger had, was het afgelopen week juist druk met werk op stage en voor mijn stageopdrachten. Het is genieten om alles wat je geleerd en gedaan hebt weer bij langs te gaan;)
Vorige week heb ik mij nog moeten melden bij de vreemdelingendienst. Alhoewel deze telefonisch erg slecht bereikbaar was, ik heb zeker twee weken geprobeerd fatsoenlijk een afspraak te maken, viel het ook niet mee om ze fysiek te bereiken voor een stempel in mijn paspoort. Als echte bakra ben ik hier op de fiets naar toe gegaan. Al gauw besefte ik dat dit niet mijn meest briljante ingeving was, aangezien ik er zeker zes kilometer over de eerdergenoemde wegen en fietspaden moest overbruggen in de brandende middagzon, om vervolgens na vijf minuten aldaar mijn weg terug te vervolgen. In ieder geval hebben mijn collega's hier aardig om kunnen lachen (want voor een afstand van meer dan 100 meter pak je toch zeker de auto of bus)

Al een tijdje hebben ze hier in Suriname last van Chikungunya, een virus verspreid door de geïnfecteerde muggen. Tot nu toe zijn er al aardig wat mensen die dit hebben opgelopen en ziek zijn geworden, koorts en last van gewrichtspijnen. Het is s'avonds heeeerlijk buiten te chillen in de hangmat, en met genoeg muggenspray hoop ik deze dans te ontspringen.

Vrede!

  • 30 Oktober 2014 - 12:44

    Henk Aartsma:

    Hallo carel,

    Ontzettend leuk wat je alles mee maakt. Trouwens die Chikungunya ia dat niet misschien een soort malaria?
    Pas maar goed op jezelf. Saoto soup en Pom, klinkt nogal exotisch. Is er ook een kerk in Paramaribo waar je naar toe kunt gaan?. Hier gaat alles maar op een herfstig gangetje, ben best jaloers op je.

    Hartelijke groet
    Henk en Adri

  • 30 Oktober 2014 - 16:57

    Sarah:

    Hee broer!!!
    Wat maak je toch bijzondere dingen mee daar in verweggiestan. Goed om wat van je te horen en leuk om te lezen dat je vocabulaire alweer is uitgebreid.
    Houd die sportiviteit er maar mooi in door optimistisch zulke afstanden te fietsen in Suriname. Je vertegenwoordigd heel wat Nederlanders, jij vreemdeling ;-)
    Hoop binnenkort een Skype-afspraak met je te hebben :)
    Liefs, zusje.

  • 31 Oktober 2014 - 01:22

    Carel De Ruiter:

    Malaria is wel heviger, en wordt door andere muggen overgebracht. Gelukkig komen die (bijna) niet voor in dit gedeelte van Suriname.
    Haha ik haal uit principe de locals die hier wel fietsen in:) dit weekend ben ik thuis dus skypen maar!
    Er is hier ook een veelheid aan kerken, tempels en moskeeën. Zelf ben ik bij de hervormde kerk geweest. En er is nog een Roomse basiliek in het centrum waar ik ook nog wel een keer heen wil.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage Suriname

Buitenland stage bij Notariskantoor in Paramaribo.

Recente Reisverslagen:

26 Februari 2015

Hello-Goodbye

15 Februari 2015

Weer een maand voorbij

28 Januari 2015

Nieuwjaar

10 Januari 2015

Oudjaar

26 November 2014

Beste mensen in Nederland
Carel

Actief sinds 08 Okt. 2014
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 6817

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 05 Oktober 2020

Stage Suriname

Landen bezocht: