Oudjaar - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carel Ruiter - WaarBenJij.nu Oudjaar - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carel Ruiter - WaarBenJij.nu

Oudjaar

Door: Carel de Parel

Blijf op de hoogte en volg Carel

10 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

De beste wensen voor een gezegend nieuwjaar! Met een begin van het nieuw jaar ben nu al langer in Suriname dan ik hier nog zal blijven. Maar omdat ik nog niet terug ben houdt ik jullie graag nog op de hoogte van het een en ander dat ik hier meemaak. Afgelopen maand heb ik verschillende keren het stadsleven van Paramaribo.

Een van de Surinaamsche grote rivieren die in de Atlantische oceaan hier uitmond is de Surinamerivier. Deze rivier scheidt de Stad Paramaribo van het district Commewijne. In het weekend van 8 december (al even geleden) ben ik hier per boot deze machtige rivier overgestoken. In het district Commewijne zijn destijds veel plantages aangelegd, waar de slaven en contractarbeiders in het veld het harde werk hebben verricht. En ook nu zijn daar nog sporen van te zien, dat is dan ook precies wat twee huisgenoten en ik dat weekend hebben gedaan. Per fiets en per boot zijn we naar de plantage Peperpot gegaan. Hier zijn nog enkele gebouwen van de plantage intact en gerestaureerd. En ook is er een natuurpark aangelegd waar veel wild te zien is. zo liepen er Surinaamse konijnen en nieuwsgierige aapjes rond.

Verderop stroomt de rivier onder de Jules Wijdenbosch brug door, Deze brug is vanaf grote afstand al te zien vanuit Paramaribo en omgeving. Over de brug heb ik al gereisd per bus en heb toen een mooi uitzicht over de stad gehad, maar ook onderdoor ben ik geweest. 'S nachts per boot ter gelegenheid van de verjaardag van een tweetal Amerikanen.

Veel verder stroomopwaarts, voorbij het Brokopondo stuwmeer. kom je bij de boven Suriname rivier. De rivier stroomt daar midden door het regenwoud. Met een schommelige houten korjaal zijn de Mozartjes varend naar het eiland-resort Isadou geweest. Omringd door de rivier en stroomversnellingen hebben we hier een lang weekend vertoefd. Voor ons was dat zeker geen straf, want we hadden onze eigen kok die tweemaal daags een warme Surinaamsche maaltijd bereidde. Zodat wij op weg konden gaan de jungle in.

Onder leiding van een locale gids hebben we een wandeling gemaakt door de bush. En 's avonds zijn we in het donker nog een stuk wezen varen met de boot op zoek naar kaaimannen. Het weekend heb ik aardig wat beesten kunnen zien of vasthouden. Zoals een volgelspin, slang, kaaiman of piranha. Naast de wetten van stad en land gelden hier ook de wetten van de jungle.

Tenslotte hebben we daar in de stromende regen een bezoek gebracht aan Jaw-Jaw. Een van de dorpjes aan de rivier, die tevens de enige weg in deze streken is. De locale bevolking is voornamelijk van de stam van de Saramaccaners. Hun voorouders zijn in de tijd van de slavernij de plantages ontvlucht en hebben zich geïsoleerd in het bos. Hier merk je dat het heel anders is dan het stadse leven in Paramaribo. Wonend in kleine hutten en met in het dorp een school, medische post, kerk en alleen 's avonds stroom zijn de voorzieningen best gering. Hier voor de mensen is het oerwoud als een grote supermarkt en apotheek.

Terug thuis waren er andere beesten te horen, zo is er bij het huis hier een tweetal waakhonden welke lijf en goed bewaken. Helaas hielden de honden ons destijds twee weken lang al blaffend en jankend wakker in de nacht, vanwege andere voorbijlopende loopse honden.

Vervolgens mocht ik tussen de weekenden door dan slaperig naar mijn stage op het notariaat. Daar had ik helaas geen tijd om bij te slapen, want decembermaand is wat betreft het werk een van de drukkere maanden. Alle Surinamers bedenken opeens dat ze voor het einde van het jaar nog van alles en nog wat willen regelen en afronden.
Net als Alle Surinamers had ik ook nog wat werk af te ronden, mijn stagedocent in Groningen verwachte weer een stageopdracht dus mocht ik dat regelen en afronden.
De volgende update volgt:)

Carel

ps. er zijn ook weer een paar foto's te zien op de website

  • 10 Januari 2015 - 10:07

    Aafke:

    Klinkt goed! Heel veel plezier nog :)

  • 12 Januari 2015 - 20:38

    Klaas:

    Gave tocht zeg, zo door de rimboe. Ik was wel heel benieuwd, heb je nu de vogelspin en de kaaiman ook vastgehouden? of alleen gezien?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage Suriname

Buitenland stage bij Notariskantoor in Paramaribo.

Recente Reisverslagen:

26 Februari 2015

Hello-Goodbye

15 Februari 2015

Weer een maand voorbij

28 Januari 2015

Nieuwjaar

10 Januari 2015

Oudjaar

26 November 2014

Beste mensen in Nederland
Carel

Actief sinds 08 Okt. 2014
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 6803

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 05 Oktober 2020

Stage Suriname

Landen bezocht: