Beste mensen in Nederland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carel Ruiter - WaarBenJij.nu Beste mensen in Nederland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carel Ruiter - WaarBenJij.nu

Beste mensen in Nederland

Door: Carel de Parel

Blijf op de hoogte en volg Carel

26 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Beste mensen in Nederland.
Wellicht vraagt u zich dit af, wat is er in Suriname aan de hand?
Wel dan zal ik u tevreden stellen
en weer het een en ander vertellen
over hetgeen ik beleef, hier en nu.
Wat geenszins betekend
dat ik niet zoveel zou geven om u
en al hetgeen daarover wordt opgetekend.

Al voordat het heerlijk avondje aanbreekt in Nederland,
verwachten wij morgenavond hier in groepsverband,
ondanks onbekendheid met, of soms ook wel afkeer met dit cultuurfenomeen
en het ontbreken van een fatsoenlijke schoorsteen,
al voor het elders gebruikelijke december aan,
morgenavond te kunnen genieten,
onder de 22% verlichte aanblik van de Surinaamse maan,
een bezoekje van Sint nicolaas en zijn trouwe zwarte pieten.

Vooruitkijkend naar het komende weekend,
heb ik mijn eerste jungle tour gepland.
Waarin ik de stad zal verlaten, stapsgewijs.
Op een heuse ontdekkingsreis.
Naar het mysterieuze Amazoneregenwoud,
over wegen en rivieren.
Alwaar ik vertoef in enkele hutten van hout,
aldaar bezichtigend exotische planten en dieren.

Vorige week ben ik naar vijf en twintig verjaart,
ik werd verrast met een heerlijke taart.
met aardig wat chocolade waar men niet van afslankt.
Voor de felicitaties heel bedankt!
Ik begon met stage 's ochtends,
daarna nam de dag zijn loop,
fijn geskyped en uit eten geweest
tenslotte een bezoek gebracht aan de Bioscoop,

Kijkend naar wat ik heb verteld deze weken,
mag een onderdeel toch zeker niet ontbreken.
Want ik slijt zeker een groot deel van mijn tijd.
Lerend op mijn stageplek, in al mijn ijverigheid.
Alwaar ik mee mag werken aan het opstellen,
van allerhande akte's alhier ingeboekt.
Zo zal ik u kort vertellen.
Waarvoor men de notaris hier bezoekt.

De een komt hier voor het verkrijgen van een woning of zandhoop,
of het vestigen van de crediet-hypotheek,
voor het kwijtraken van hetzelfde goed op de openbare verkoop,
wanneer zijn rekening voor deze schuld nog niet betaald bleek.
Een ander wil een onderneming starten,
maar moet hiervoor ingeschreven staan.
Of duidelijk wit onder zwarte,
dat hij er met de erfenis vandoor mag gaan.

Carel moest eerst vragen en aanhoren,
om het werk te kunnen vervullen naar behoren
Want afleren moest hij nog wel,
oa. wat slordigheden in zijn taalspel.
Het werken in de dossiers brengt de nodige variatie.
Regelmatig onder tijdsdruk, maar toch ook wel weer
is er een andere keer genoeg tijd over voor maaltijd, een traktatie!
En met de collega's hier is er een hele prettige werksfeer.

Het regent nu regelmatig vanwege de regentijd,
vooral ook als ik 's middags weer naar huis fiets. (rijdt)
Soms ben je dat binnenzitten dan wel even zat,
maar zonder echt goede regenkleding ben je zo nat.
Ook bij de parade van 39e srefidensi, (onafhankelijkheidsdag)
vielen we van de regen in de drup,
Politie, militairen en hun voertuigen is wat ik zag,
er waren parachutes en een president in een luxe pick-up.

o ja en er was ook nog een huis afgefikt in de stad. blablabla ik ben zat van rijmen. binnen een kwartier was het opgebrand(was van hout) dikke vlammen en rook te zien vanuit het raam vanuit het raam van het kantoor, het was dan ook dichtbij, en vlakbij het centrum (ook veel van hout), het is alleen beperkt gebleven bij het ene huis.
Yooo!

  • 27 November 2014 - 01:23

    Die Man:

    kijk deze man

  • 27 November 2014 - 02:28

    Carel De Ruiter:

    shamone!

  • 27 November 2014 - 09:19

    Jan En Greetje:

    Hoi Carel,

    Wat een prachtig verhaal!
    Daarmee vermaak je ons allemaal.
    Je ziet, ik voel me verplicht
    Ook te reageren in een gedicht.
    Veel plezier deze laatste dagen van het jaar.
    Maak er iets moois van met elkaar.
    Wij denken regelmatig aan jou
    Wanneer wij hier bibberen van de kou.
    Geniet en leer maar veel,
    Wij wachten op je volgende mail!

    Ps ik heb geloof ik per ongeluk ergens op geklikt zodat ik je mail niet meer ga ontvangen.

  • 27 November 2014 - 11:09

    Henk Aartsma:

    Beste Carel,

    Fijn om weer iets van je te horen en wat maak je toch best wel veel mee. We leven graag met je mee met het lezen van je verhalen. Alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en wat het rijmen betreft, je bent helemaal klaar voor Sinterklaas.

    Hartelijke groet,
    Henk en Adri en al de andere kringleden.

  • 27 November 2014 - 16:56

    Sarah Zusje:

    Ha een heus dichttalent!
    Je verhaal in zulke rijmende zinnen schrijven: ik zie dat het went!
    Wat ben je toch een heerlijke vent :)

  • 27 November 2014 - 19:48

    Jeannette:

    Aaahhh moiiiii
    Wat ben je toch een leuke boy
    zoals je merkt worden wij door jou geinspireerd en dat is in deze tijd vlak voor het sinterklaas feest niet verkeerd!
    Leuk zo'n lang verhaal van jou
    schud je dat zoooooo uit je mouw?
    Ik hoop nog nog veel van je te horen
    Want de verhalen kunnen mij wel bekoren!
    Heb het goed daar en beleef maar veel
    in dat voormalig koninkrijksdeel.
    Tof dat je op avontuur gaat met stevige wandelschoenen aan je voeten
    Een mooie tijd gewenst en heel veel lieve groeten


  • 29 November 2014 - 09:38

    Opa Geertsema:

    heel fijn die verhalen van je
    nooit geweten dat je zulke schrijvers capaciteiten hebt
    ik zie al uit naar je jungle verslag
    wat een geweldige afwisseling kantoor en rimboe
    jij zit nu in de tropen als wij de neus buiten de deur steken
    voelen we ons op de Noord pool. Hart.groet opa G

  • 05 December 2014 - 22:03

    Marijke:

    Hoi Carel,
    Wat kun je leuk schrijven en dichten! Dat zullen we morgen wel missen als het heerlijk avondje in huize baatje borg is gekomen.... Hopelijk ben je er volgend jaar weer gewoon bij! Voor nu heel erg veel genieten in het zonnige Suriname! Lekker chillen in je hangmat en genieten in de jungle! Super leuke dingen allemaal! Ben benieuwd naar je volgende verslag! Heel veel plezier met alle leuke dingen daar!
    Liefs Jens en Marijke

  • 06 December 2014 - 16:54

    Carel De Ruiter:

    bedankt voor de reacties! deze week zal ik wel weer een update geven:)
    Ik voeg jullie weer aan de lijst toe Jan en Greetje.
    Veel plezier met Sinterklaas vieren vanavond, er zit genoeg dichttalent ook in de fam. dus dat moet zeker goed komen.
    XX

  • 07 December 2014 - 20:13

    Tante Peet:

    Hoi Carel,
    Wat leuk altijd je verhaaltjes te lezen! Ook je mams praat mij regelmatig bij...
    Lekker genieten daar!
    Hartelijke groet Kees, Peet en femmiepack

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage Suriname

Buitenland stage bij Notariskantoor in Paramaribo.

Recente Reisverslagen:

26 Februari 2015

Hello-Goodbye

15 Februari 2015

Weer een maand voorbij

28 Januari 2015

Nieuwjaar

10 Januari 2015

Oudjaar

26 November 2014

Beste mensen in Nederland
Carel

Actief sinds 08 Okt. 2014
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 6801

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 05 Oktober 2020

Stage Suriname

Landen bezocht: